/  Ceza Avukatı

Ceza avukatı söz konusu kanunlar nedeniyle ortaya çıkan suçların ilgili mahkemelerde görülmesi sırasında sanığı savunan ya da mağdura hukuki destek sağlayan kişidir. Savunmasını iyi yapan bir ceza avukatı sayesinde kişinin tahliye olması söz konusu olabilmektedir.

Ceza Avukatı Kimdir?

Avukatlık mesleği dahilinde bakılan dava çeşidine isim alma söz konusu değildir. Ancak çoğunluk olarak ceza hukuku davalarına bakan ya da ceza hukuku davalarında daha iyi olan avukatlar ceza avukatı olarak tanımlanabilir.

Ceza avukatı, söz konusu bir suçun mağduruna vekil sıfatı ile ya da bir suçun failine müdafi sıfatı ile hizmet veren avukattır. Hem kişi özgürlüğü hem de mağdur hakları yönünden önemli görev üstlenen ceza avukatı toplumun bu iki önemli hassas sorunu ile ilgilenir.

Ceza avukatının görevi doğrudan kişinin beraat ile uğraşması nedeniyle diğer alanlarda çalışan avukatların görevinden biraz daha zordur. İyi bir avukat ile kişinin tahliye edilmesi mümkün olmaktadır.

Ceza yargılaması sürecinde yakalama, arama, el koyma, gözaltı, tutukluluk gibi pek çok koruma tedbiri söz konusu olmaktadır. Takip edilecek suçlar yönünden ceza zamanaşımı sürecinin geçmiş olması dışında, suçun ilgili kurum tarafından öğrenilmesi ile birlikte soruşturma aşamasına geçilir.

Akabinde yeterli delil ve şüphenin oluşması durumunda kişi hakkında iddianame düzenlenir ve kovuşturma aşaması başlatılır. Takibi şikâyet dahilinde olan suçlarda ise failin ve yapılan fiilin öğrenilmesi ardından yasal süreçte şikâyette bulunulması durumunda ilgili işlemler başlar.

Ceza avukatı bahsedilen tüm bu aşamalarda vekilliğini üstlendiği mağduru ve ya müdafaa ettiği sanığın haklarını korumak adına ve gerekiyorsa tahliye edilmesi için elinden geleni yapmak durumundadır.

ceza avukati
ceza avukatı

Ceza Avukatı Ne İş Yapar?

Ceza avukatı nın yapmakla yükümlü olduğu işleri madde madde aşağıdaki gibi sıralamak mümkündür;

Müvekkilinin geçerli bir şekilde savunmasını yapmak ve hukuki olarak korumak,

Müvekkilini hakları konusunda bilgilendirmek,

Müvekkilin ifadesinin, savunmasının alınması sırasında yanında durmak ve kendisine hukuki anlamda yardımda bulunmak,

Müvekkiline ve yakınlarına yapılacak yargılama süreci konusunda bilgi vermek,

Delillerin toplanması konusunda ilgili makamlara beyanlarını sunmak,

Mahkeme tarafından aleyhe bir karar verilmesi durumunda söz konusu karara dair itirazlarını gerçekleştirmek ve kanuni yollara başvurmak,

Delillerin değerlendirmesi aşamasında gereken açıklamalarda bulunmak.

Ceza avukatının yaptığı işler arasında yer alır.

ceza avukatı

Ceza Avukatı Nasıl Seçilir?

Ceza hukuku dahilinde mağdurun yaşam hakkı, vücut dokunulmazlığı ya da mülkiyet hakkı gibi önemli hakları korunurken diğer bir taraftan ise sanığın beraat hali söz konusu önemi itibari ile diğer hukuk dallarından da ayrışır. Bu sebeple ceza hukuku avukatlığı, oldukça bilgi ve tecrübe gerektiren bir daldır.

Ceza davalarında kişinin kendisini temsil etmesi adına bir avukat ile anlaşırken ceza avukatının bazı özellikleri taşımasına ayrıca dikkat etmesi gerekir;

– Hukuki yönden gerekli bilgi ve donanıma sahip olması

– Tecrübeli olması

– Sorumluluk sahibi olması

– İletişim ve diksiyon konusunda gelişmiş olması

– Güncel gelişmeleri ve özellikle yüksek mahkeme kararlarını takip ediyor olması

– Delillerin toplanması ve değerlendirilmesi konusunda aktif rol alması

– Bilgisini karşı tarafa aktarma hususunda yetenekli olması

– İkna kabiliyetinin yüksek olması gibi özellikleri barındırması önemlidir.

Asliye ceza mahkemesi davaları, savcılık soruşturmaları, ağır ceza mahkemesi davaları, adlı kontrol, tutukluluk, el koyma, kesinleşmiş hükümlere karşı olağanüstü yasalara başvurma, infazın ertelenmesi gibi pek çok hizmet bu kapsamda yer alır.

Büromuzda sadece Ceza dosyaları ile ilgilenen ve bu hususta uzmanlaşmış olan “Ceza Departmanı” bulunmaktadır. Emniyet ya da jandarma ifade sürecinden tutup üst mahkemelerde verilen kesin kararlara kadar her aşamada kişilerin ceza dosyalarına hizmet vermekteyiz.

Ceza yargılaması dahilinde sanık, şüpheli, müşteki/şikâyetçi, malen sorumlu, zarar gören ve ya katılan olmanız durumunda dosyanızı ceza avukatı ile takip etmeniz önemlidir. Hukuki süreç zarfında herhangi bir hak kaybına uğramamak adına veya kanun dahilinde mümkün ise en kısa zamanda beraat için tarafımızla iletişime geçmeniz ve uzman avukat kadromuz ile bu süreci takip etmeniz size büyük avantaj sağlayacaktır.

Ceza Davası Temel İlkeleri

Ceza davalarında ya da ceza muhakemesi hukukunda bazı ilkeler vardır. Bunlardan başında;

Aleniyet İlkesi,

Şüpheden Sanık Yararlanır İlkesi,

Maddi Gerçeğin Araştırılması İlkesi,

Ceza Davasının Kamusallığı İlkesi,

Davasız Yargılama Olmaz İlkesi gelmektedir.

ceza avukatı
 Ceza Davası Nasıl Açılır?

Ceza davasının açılabilmesi adına ilk olarak bir soruşturmanın açılması gerekmektedir. Takiben Cumhuriyet savcısı tüm delilleri toplayarak yeterli şüphenin oluştuğunu düşünür ise sanık hakkında ceza davasının ilk adımı olacak olan iddianameyi düzenler. Akabinde düzenlenen iddianamenin mahkeme tarafınca kabul edilmesi ile kamu davası açılır.

Ceza Davası İçin Avukat Şart mı?

Ceza davalarında, avukat zorunluluğu şartı yoktur. Fakat CMK madde 150’ye göre bazı vakalarda avukat zorunlu olmaktadır. Bu durumlar ise;

– Müdafii bulunmayan sanık ve ya şüpheli; çocuk, sağır veya dilsiz ya da kendisini savunamayacak derecede malul ise,

– Alt sınırı 5 seneden fazla hapis cezasını gerektiren suçlardan ötürü yapılan kovuşturma ve soruşturma söz konusu ise,

– Seri muhakeme usulü söz konusu ise

Bu durumlar zorunlu olarak avukatların olması gerektiği durumlardır.

Ağır Ceza Davaları Hangi Suçları Kapsar?

Ceza Kanunu 12. maddesine göre müebbet hapis cezası, ağırlaştırılmış müebbet hapis cezası ve cezası 10 yılı aşan suçlar ağır ceza mahkemesine dahil olmaktadır. Ayrıca kanunların görevli kıldığı haller saklı kalmak şartı ile ağır ceza mahkemelerinin dahilinde olan suçlar:

Yağma,

Kasten Adam Öldürme,

İrtikâp,

Resmi Belgede Sahtecilik,

Hileli iflas,

Nitelikli Dolandırıcılık,

Zimmet,

Türk Ceza Kanunu’nun 2. Kitap 4. Kısmının 4, 5, 6 ve 7. Bölümünde tanımlanan suçlar ( Ancak 318, 319, 324, 325, 332’nci maddeler hariç olmak üzere),

Terörle Mücadele Kanunu’nu dahilinde olan suçlar Ağır Ceza Mahkemesine ait suçlardır. Bu suçlar kapsamında kişinin tahliye edilmesi oldukça zordur. Bu nedenle sanığın iyi bir avukat ile çalışması son derece önemlidir.

ceza_?avukati
ceza avukatı

Ağır Ceza Davalarında En Ayırt Edici Özellik Nedir?

Ağır Ceza Mahkemelerine dahil olan suçlarda öngörülen cezaların miktarı daha fazla olmasından dolayı bu mahkemelerde yapılan yargılamalar büyük önem arz eder. Duruşmalar daha gergin, daha ciddi ve daha uzun sürebilir. Diğer yargılamalara nazaran daha titiz bir yargılama söz konusu olmaktadır.

Ceza Avukatı Kesinleşmiş Cezaya İtiraz Edebilir mi?

Ceza hukukunda kesinleşmiş cezaların infazı kural olarak gerekir. Yani artık itiraz edilecek bir durum yoktur. Fakat istisnai durumlarda olağanüstü kanun yolu ile bunlara itiraz etmek mümkündür. Bu yolları belirtmek gerekirse;

Yargıtay Cumhuriyet Başsavcısının itirazı,

Kanun yararına bozma,

Yargılamanın yenilenmesi,

BAM Cumhuriyet Başsavcısının itirazı.

Duruşmada Ceza Avukatı Sanık Yerine Beyanda Bulunabilir mi?

Ceza avukatı sanık yerine geçerek duruşmada beyanda bulunamaz. Avukatların yetkisi ve görevi müvekkiline en doğru şekilde hukuki bilgiyi vermek ve de onu mahkeme nezdinde hukuki olarak savunmasını gerçekleştirmektir.

Ancak Ceza Avukatı, duruşmada müdafi olarak beyanda bulunabilir, varsa delil sunabilir, delillerle alakalı değerlendirmede bulunabilir ve de gerekli tüm itirazları yapabilir. Avukat sanığa, tanıklara, katılana, bilirkişiler ve duruşmaya çağrılmış herkese mahkemenin düzen ve disiplin çerçevesi içinde doğrudan soru yöneltebilmektedir.

Aynı Davada Ceza Avukatı Kaç Kişiyi Savunabilir?

Ceza avukatlarının aynı davada birden fazla kişiyi savunması mümkündür. Savunacağı şahısların aralarında menfaat çatışması olmaması gerekir. Çünkü menfaat çatışması hâlinde avukatın bir müvekkilini savunurken diğer taraftaki müvekkilinin savunma hakkına zarar vermesine neden olabilir.

Ceza Avukatının Görevi Ne Zamana Kadar Sürer?

Avukatın görevi ceza davalarında, yargılamanın başından hükmün kesinleşmesi sürecine kadarki zaman zarfını kapsar. Hüküm kesinleştiği zaman avukatın görevi de biter. Fakat taraflar anlaşırlarsa ya da tek taraflı irade beyanıyla daha önce / daha sonra görevi bitebilir.

Adam Öldürme Suçunda Avukatın Önemi

Kasten adam öldürme suçu Türk Ceza Kanunu dahilinde düzenlenen en önemli suçlardan biridir. Bu suç neticesinde bir insanın yaşamına son verilmesinden dolayı cezası da ağırdır. Sanık olarak yargılanan kişi ya da mağdur çok donanımlı bir ceza avukatı ile çalışmak zorundadır. Bu tarz davalarda ceza avukatının yapacağı savunma sanığın tutukluluk ya da beraat hali için çok önemlidir.

Nitelikli Dolandırıcılık Suçunda Avukatın Yeri

Nitelikli dolandırıcılık, kanunda Ağır Ceza Mahkemesinin bakacağı suçlar arasında yer alır. Dolayısıyla bu davada bulunacak avukat büyük önem taşır. Suçun cezası ağır olduğu için tutukluluk hali söz konusu olabilir.

Ancak iyi bir avukat ile tutuklu olan sanığın tahliye edilmesi bile mümkün olabilmektedir. Yüz kızartıcı suç olduğundan dolayı kişiler avukat seçerken dikkatli davranmalı ve deneyimli bir ceza avukatı ile çalışmalıdır.

Haksız Yere Tutuklanma Nedeniyle Tazminat

Ceza Muhakemesi Kanunu’nda sayılan koruma tedbirlerinden biride tutukluluk halidir. Eğer kişi haksız yere tutuklanmış ise bundan dolayı uğradığı maddi ve manevi zararını devletten talep edebilir. Örnek olarak kişi tutuklu kaldığı zamanda çalışamadığını ve gelirinden yoksun kaldığını beyan ettiğinde gelirini ve tutuklandığı için yapılan masrafları talep edebilir.

Avukat tutmuş ise avukata verdiği parayı dahi isteyebilir. Ayrıca beraat edildikten sonra manevi olarak duyduğu acı ve keder adına da tazminat talebinde bulunabilir.